Ik loop elke dag rond in de Apeldoornse IT-markt. Ik spreek developers, ik spreek bedrijven, ik zie welke opdrachten er zijn en welke developers er beschikbaar zijn. En ik merk dat er buiten mijn kleine bubbel best weinig goede informatie te vinden is over hoe de markt hier écht in elkaar zit.
Dus laat me gewoon delen wat ik zie.
Apeldoorn is geen Amsterdam, en dat is prima
Er is een beeld dat de echte IT-banen in Amsterdam, Utrecht of Eindhoven zitten. Dat klopt deels, grote tech-bedrijven clusteren nu eenmaal in die steden. Maar er is in Apeldoorn en de Stedendriehoek heel wat meer te vinden dan mensen denken.
We hebben hier grote namen: Politie, Belastingdienst, Rabobank en tal van middelgrote softwarebedrijven die serieuze developers nodig hebben. En doordat de concurrentie om developers hier iets minder intens is dan in de Randstad, zijn er voor developers die hier willen werken echt goede kansen.
Wat ik zie veranderen in 2025
De vraag naar developers is niet verdwenen, ook al praten mensen veel over AI die banen overneemt. Wat ik zie is dat bedrijven steeds meer zoeken naar developers die kunnen meedenken over architectuur en die niet alleen code schrijven maar ook begrijpen waarom ze het schrijven. Puur codeerwerk wordt inderdaad deels anders ingevuld, maar de developer die snapt hoe een systeem in elkaar moet zitten, die is belangrijker dan ooit.
Verder zie ik dat Java en Angular nog steeds veruit de meest gevraagde stacks zijn in deze regio. Bedrijven hier werken vaak met bestaande, grote systemen die uitgebreid of onderhouden moeten worden. Fancy nieuwe frameworks zijn leuk, maar de basis is Spring Boot en Angular, dat gaat nog jaren zo blijven.
Developers: hoe ziet de markt er voor jullie uit?
Er zijn opdrachten. Serieus. Ik heb regelmatig meer opdrachten dan developers, zeker op medior en senior niveau. Als je Java of Angular beheerst en bereid bent om in de regio Apeldoorn te werken, dan is de kans groot dat ik iets voor je heb.
Wat ik ook zie: developers die een paar jaar ervaring hebben maar vastzitten in dezelfde omgeving beginnen steeds vaker te kijken naar detachering. De afwisseling trekt. En eerlijk gezegd begrijp ik dat. Na twee jaar hetzelfde systeem patchen wordt het voor de meeste developers gewoon minder leuk.
Opdrachtgevers: wat merken jullie?
Developers zijn moeilijker te vinden dan een jaar of vijf geleden. Niet omdat er minder zijn, maar omdat de goede developers steeds beter weten wat ze waard zijn en minder snel voor een middelmatig aanbod gaan. Als je als bedrijf een developer wil aantrekken, moet je iets te bieden hebben: leuke opdrachten, goede begeleiding, een prettige werkomgeving.
Dat klinkt logisch, maar je zou verbaasd zijn hoe vaak ik opdrachtgevers spreek die eigenlijk gewoon een warm lichaam willen dat code schrijft. Dat werkt steeds minder goed.
Wat ik verwacht voor de rest van 2025
Ik verwacht dat de markt stabiel blijft, met een lichte stijging van de vraag in het tweede halfjaar. Bedrijven die eerder investeringen uitgesteld hebben beginnen nu toch door te pakken. En dat betekent dat opdrachten er weer zijn.
Als je als developer nadenkt over een volgende stap, of als je als bedrijf binnenkort iemand nodig hebt, begin dat gesprek op tijd. Goede mensen zijn snel weg.